ngm_desktop_v6 ngm_mobile_v6
2014-09-15

Mer cider ska lyfta lönsamheten - VD för Kopparbergs Bryggeri

NYHETSBYRÅN DIREKT BEVAKAR NGM-BOLAGEN:

 

Mer cider ska lyfta lönsamheten - VD för Kopparbergs Bryggeri

 

STOCKHOLM (Direkt) Kopparbergs Bryggerier, som är listat på NGM MTF, räknar med att andelen ciderförsäljning fortsätter att öka vilket i sin tur bör förbättra lönsamheten.

Sett till antalet sålda liter står i dag cidern för ungefär 60 procent av Kopparbergs verksamhet, cirka 35 procent är ölförsäljning och resterande 5 procent vatten och vodka. Kopparbergs särredovisar inte lönsamheten för sina olika produkter men enligt vd Peter Bronsman är marginalerna "absolut" högre på cider jämfört med öl.

Hur tror du att fördelningen ser ut om fyra-fem år?

"Jag kan tänka mig att det i framtiden blir kanske 70-75 procent cider. Det har med lönsamheten att göra där vi fokuserar väldigt mycket på cider, framför allt på exportmarknaden", säger vd:n i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Ungefär 93-94 procent av Kopparbergs ciderförsäljning, räknat i liter, är export och 6-7 procent säljs i Sverige. För ölen är läget det omvända med en viss omsättning i Finland och den tyska gränshandeln men där huvuddelen av försäljningen sker i Sverige.

Kopparbergs försäljningskurva pekar stadigt uppåt för varje år sedan 2004 och i fjol nådde bolaget en nettoomsättning, inklusive dryckesskatt, på 2,4 miljarder kronor. Hur länge kommer den utvecklingen att stå sig?

"Vi är bortskämda med att det alltid ökat, men jag ser egentligen inga direkta risker. Visserligen kan ju allt hända på valutasidan, valutorna styr vi inte över, men vi har rätt bra koll på försäljningen i och med att den är så pass fördelad över hela världen", säger Peter Bronsman.

Kopparberg säljer i dag cider i drygt 30 länder och bolagets päroncider är den mest sålda päroncidern i världen. Bolaget har ett samarbete med den globala bryggerijätten SABMiller som i stort innebär att SABMiller är förstahandspartnern att lansera Kopparbergs cider på utvalda exportmarknader.

Kopparberg har som ambition att fortsätta vara med och leda utvecklingen inom cider och har olika strategier beroende på marknad. På mer mogna marknader, som till exempel England och Australien, rör det sig mycket om nya förpackningsmodeller efter det att antalet smaker utökats. Nya marknader, som Hongkong där Kopparberg relativt nyligen började sälja cider, är strategin mer att "lära" konsumenterna att tycka om en för dem okänd produkt.

Kopparbergs ebitda-marginal har stigit från 6,8 procent 2009 till 10,7 procent 2013. I och med att andelen ciderförsäljning hela tiden ökar menar vd:n att marginalökningen "kommer rätt så naturligt".

Om man ser på marginalutvecklingen de senaste fem åren, hur går den kurvan att sträcka ut i framtiden?

"Det kommer att fortsätta och det är hyfsat träffsäkert i och med att vi går in i mer och mer länder med cidern. Jag är rätt så tillfreds med att den kommer att följa den kurvan", säger vd:n.
Kopparberg har tidigare sagt att bolaget inte utesluter lansering av öl på några av sina befintliga cidermarknader.

"Vi tittar bland annat på England där vi hittills inte sålt öl, men också Grekland och ett par andra länder där vi nu ska fokusera på vissa ölsorter. I England gäller det både pubmarknaden och detaljhandeln, men eftersom vi inte går in inom lågprissegmentet räknar vi inte med några gigantiska volymer till att börja med", säger Peter Bronsman.
I ett kortare perspektiv är en av frågorna hur sommarens värmebölja påverkat försäljningen. När det gäller 2013 så har Kopparberg betecknat det som ett mycket bra år, bland annat tack vare varmt väder i Europa.

"På den svenska marknaden har det varit en fantastisk sommar men på andra marknader, som England och Skottland, har det visserligen varit fint väder men inte lika extremt som i Sverige. Men vi har gjort andra saker så vi har fått en ganska bra utveckling ändå, även om vi inte har fått samma hjälp av vädret som vi fick förra året", summerar Peter Bronsman.
Den historiska tillväxten och de planer som Kopparberg har, väcker frågan om bolaget kan hantera sin expansion helt på egen hand.

"Skulle vi märka att det skulle slå i USA eller i Kina, så att vi inte har en chans att hänga med, då får vi bygga ut, vilket vi tror vi klarar själva. Men skulle det slå ytterligare, kanske med ölet också, då får vi kanske prata med SABMiller om hur vi ska göra det här tillsammans", säger Peter Bronsman.

________________________________________
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt