Intervju med Henrik Svensson, VD Spiffbet
”Det var nog ingen enskild orsak till att vi valde att byta till NGM, utan snarare många små. Att vi upplever NGM som en mer tillgänglig och förutsägbar motpart var dock viktigt. En notering på NGM är även förhållandevis kostnadseffektiv vilket ligger i linje med vårt affärsfokus framåt.”
Spiffbet noterade sig på NGM den 22 december. Bolaget är ett svenskt spelbolag med över 2 800 aktieägare och hade sedan 2015 varit noterat på Nasdaq First North. Några dagar in på det nya året träffade NGM Henrik Svensson, bolagets VD sedan 2019, för att prata om bolaget och det färska listbytet till NGM.
Henrik har en mångårig och gedigen bakgrund från finansvärlden med bland erfarenhet från kreditanalys och som controller på Svensk Exportkredit samt som Corporate Finance rådgivare inom M&A och IPO:s, både på Hagströmmer & Qviberg och på KPMG. Henrik arbetade även under några år med hanteringen av Swedbanks problemlån i Ukraina.
Spiffbet fokuserar på onlinespel, dels genom egna varumärken (B2C) och genom att erbjuda driftstjänster till partners (B2B). Verksamheten inom B2C omfattar idag fem varumärken, etablerade på olika marknader. Vi har som affärsidé att erbjuda underhållning och en förstklassig spelupplevelse i en ansvarsfull miljö, säger Henrik Svensson.
Bolaget startade sin verksamhet inom sportbetting men har över tiden omformat sin verksamhet via en rad förvärv som genomfördes mellan 2018 och 2021 och en omstrukturering under 2022 och 2023. Bolaget har sitt säte i Stockholm medan den operativa spelverksamheten sker via dotterbolag i Malta. Idag driver man egna online-kasinon men erbjuder också kasinotjänster via samarbetspartners. Kunderna befinner sig framför allt i Norden, Storbritannien och i viss mån i Spanien samt Latinamerika. Konkurrenterna är företrädelsevis från Norden.
Vi bad Henrik förklara lite mer hur Spiffbets affärsmodell fungerar.
- Egentligen är vår affär ganska enkel, säger Henrik Svensson. Det handlar kort och gott om ”lagda spelvad minus spelarvinster.” Från det dras kostnader för vår plattform, marknadsföringskostnader och övriga fasta kostnader.
Spelmarknaden är stor och växer. Onlinesegmentet växer dessutom snabbare och tar andelar. Spiffbets ambition är att fortsätta utveckla sin existerande verksamhet genom organisk tillväxt och kontinuerliga förbättringar samt att kostnadseffektivt förvärva nya varumärken och produkter. Nya förvärv skall nå god avkastning genom att bolaget realiserar synergier som besparingar, effektivitetsökningar, samordnar marknadsföring och identifierar andra samordningsfördelar. I ambitionen ligger också en geografisk expansion.
Bolaget har i grund och botten en skalbar modell och det handlar mycket om att få till en kostnadseffektiv marknadsföring till slutkund. Man arbetar exempelvis med länk-samarbeten (”Affiliate Marketing”) men också med klassisk banner-annonsering och marknadsföring via Google och Meta
- Vi har en slimmad kostnadsbas och är nära lönsamhet nu. Ökar vi omsättningen har vi en bra hävstång. Fokus framåt är att växa till en rimlig och kontrollerad kostnad.
På frågan varför man skall vara börsnoterad säger Henrik Svensson att fördelarna övervinner utmaningarna. Främst är det tillgången till kapitalmarknaden som lockar, men även möjligheten att förvärva bolag med en egen valuta, aktien. Utmaningen är den tid och de resurser man måste lägga för att en notering skall bli framgångsrik, speciellt när bolaget har en begränsad organisation.
Varför bytte då Spiffbet till NGM, vilka var de starkaste argumenten?
- För Spiffbet är det exempelvis viktigt med en enkel dialog med börsen, säger Henrik Svensson. Det är också viktigt med tydliga spelregler och att förutsättningarna för bolagets notering inte ändras över natten. Det skapar en stor osäkerhet hos bolaget och även hos dess aktieägare.
- Det var nog ingen enskild orsak till att vi valde att byta till NGM, utan snarare många små. Att vi upplever NGM som en mer tillgänglig och förutsägbar motpart var dock viktigt. En notering på NGM är även förhållandevis kostnadseffektiv vilket ligger i linje med vårt affärsfokus framåt.